Business Model Canvas Template
Template voor het opstellen van je businessmodel
Het Business Model Canvas is de meest gebruikte methode voor het opstellen van en businessmodel en onmisbaar als je bezig bent met het starten van een eigen bedrijf. Om het Business Canvas Model snel en correct in te kunnen vullen, bieden we je een handige Business Model Canvas template met complete uitleg. Zo kun jij snel aan de slag met je businessmodel.
Wat is een Business Model Canvas template?
Een Business Model Canvas template is een handig invulmodel dat op één vel papier past en waarop je jouw businessmodel overzichtelijk kunt weergeven volgens de negen bouwstenen van het Business Model Canvas.
Osterwalder’s Business Model Canvas
Het Business Model Canvas, ookwel BMC-model genoemd, is een model van Alexander Osterwalder die deze theorie publiceerde in zijn boek Business Model Generation (2009). Het canvas gaat uit van negen verschillende bouwstenen waaruit een businessmodel bestaat. De negen bouwstenen van Osterwalder vormen de basis voor het Business Model Canvas:
- Klantsegmenten (customer segments)
- Waardeproposities (value propositions)
- Kanalen (channels)
- Klantrelaties (customer relationships)
- Inkomstenstromen (revenue streams)
- Key resources
- Kernactiviteiten (key activities)
- Key partners
- Kostenstructuur (cost structure)
Een uitgebreide uitleg over de 9 bouwstenen is te vinden in ons artikel Business Model Canvas.
Alexander Osterwalder legt het Business Model Canvas uit in 6 minuten
In de onderstaande video legt Alexander Osterwalder zelf uit hoe het Business Model Canvas gebruikt kan worden bij het ontwikkelen, beschrijven, herdefiniëren van business models.
Zelf een BMC-model maken
Zelf een BMC-model maken is niet ingewikkeld als je de bouwstenen van het businessmodel begrijpt. Dit doe je met behulp van een kant-en-klaar Business Model Canvas template. De negen bouwstenen staan op een groot invulformulier. Samen met samenwerkingspartners van de onderneming of met medewerkers kan de Business Model Canvas template worden ingevuld. De linkerzijde van het canvas heeft betrekking op efficiëntie, de rechterzijde op waarde. Dit komt doordat de linkerhersenhelft draait om logica en de rechterhersenhelft draait om emotie.
Business Model canvas template gebruiken
Hieronder vind je een blanco Business Model Canvas template die je kunt uitprinten om je eigen BMC-model te maken voor jouw onderneming. Het template wordt veel gebruikt door start-ups en lean start-ups vanwege de overzichtelijkheid en flexibiliteit.
You can describe and challenge both new and existing business models with the Business Model Canvas
Business Canvas Model template invullen
De Business Model Canvas template kan als volgt worden ingevuld:
- Aan de linkerzijde van het formulier worden de samenwerkingspartners, activiteiten en andere bronnen die je inzet om de waardepropositie tot stand te brengen ingevuld.
- Aan de rechterzijde staan de klanten, de aanwezige of gewenste klantrelaties en de kanalen om hen te bereiken.
- Onderaan het formulier staat de financiële aspecten: de kosten die je maakt en de inkomsten die je genereert.
Business Model Canvas voorbeeld
Hieronder vind je een Business Model Canvas voorbeeld voor iPod/iTunes van Apple. Dankzij de combinatie van het apparaat zelf (de iPod), de software en de online-Apple-winkel verwierf Apple snel een dominante marktpositie.
Literatuur: Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. Kluwer, Deventer, Nederland.
Deze pagina citeren: Van der Linde, M. (2019, december 18). Business Model Canvas Template. Marketingbright, business & marketing kennisbank. Geraadpleegd van https://www.marketingbright.nl/business-model-canvas/business-model-canvas-template/
Meer over dit onderwerp: Business Model Canvas , Eigen bedrijf starten , Ondernemingsplan , Value proposition canvas , Van Start-up naar lean start-up
Golden circle
Begin met het ‘waarom’ van je onderneming met de golden circle van Simon Sinek
Confrontatie-matrix
Je SWOT-analyse is niet compleet zonder een confrontatiematrix en inzicht in strategische issues
BCG-matrix
Portfolioanalyse met de bekende question marks, stars, cash cows en dogs
Treacy en Wiersema
Waardestrategieën volgens Treacy en Wiersema en de waarde die je uitstraalt
Monique van der Linde
Journalist marketing en commercie
Monique is een gedreven onderneemster en heeft in de combinatie van haar commerciële en journalistieke achtergrond, de uitdaging gevonden om complexe marketing onderwerpen in jip-en-janneke taal uit te leggen. Daarmee maakt ze marketing toegankelijk voor een groot publiek.
0 reacties