Eigen bedrijf starten
Checklist voor startende ondernemers
Een eigen bedrijf starten is de wens van veel Nederlanders, maar daar komt heel wat bij kijken. Slechts iets meer dan de helft van de startende bedrijven bestaat nog na de eerste vijf jaar. Een sterke waardepropositie, solide bedrijfsplan en goed onderbouwd financieel plan helpen de overlevingskansen te vergroten. Deze checklist voor de startende ondernemer helpt je op weg in de eerste fase van je nieuwe onderneming.
Eigen bedrijf starten; waar begin je?
Voor jezelf beginnen start vaak met een goed idee. Misschien bemerk je de behoefte aan een bepaald product, of kun je met behulp van je kennis en skills een unieke of veelgevraagde dienst aanbieden aan een bepaald klantsegment. Wil je met je idee aan de slag, dan kun je het vervolgens uitwerken in een ondernemingsplan. Zorg daarnaast voor een goede waardepropositie. Voor het uitwerken van de waardepropositie kun je het value proposition canvas gebruiken.
Je businessplan krijgt overzichtelijk vorm met het Business Model Canvas. Ook het financieel plan is daarbij van groot belang. Het kiezen van de rechtsvorm en opzetten van een administratie zijn belangrijke stappen voor je je met een unieke bedrijfsnaam inschrijft bij de Kamer van Koophandel. En dan zijn er natuurlijk nog andere belangrijke punten om rekening mee te houden voor je je eerste klant binnenhaalt. We lichten hieronder alle genoemde stappen toe.
Ondernemingsplan maken
Het ondernemingsplan kun je zien als een strategisch plan van aanpak om je idee om te zetten in een eigen bedrijf. Het ondernemingsplan, ook wel bedrijfsplan of businessplan genoemd, bevat de doelstellingen en gewenste ontwikkeling van je eigen bedrijf met daarbij een goede onderbouwing. Het ondernemersplan moet in elk geval de volgende onderdelen bevatten:
- Wie ben je en wat ga je precies doen.
- In welke klantbehoefte ga je voorzien.
- Hoe ziet de markt eruit (verken de doelgroep en concurrentie).
- Wat is je marketingplan (middelen en marketingmix).
- Financieel plan (verwachte omzet, kosten, winst).
- Overige zaken (rechtsvorm, bestemmingsplannen, octrooi, etc.).
Without a plan, even the most brilliant business can get lost. You need to have goals, create milestones and have a strategy in place to set yourself up for success.
Waardepropositie
Succes van de onderneming hangt onder andere samen met de toegevoegde waarde die jouw product of dienst aan de klant biedt. De onderscheidende bundel van producten en diensten die waarde creëert voor een specifiek klantsegment, wordt de waardepropositie genoemd. De waardepropositie vormt de reden waarom een klant het ene bedrijf boven het andere bedrijf verkiest.
Creëer een waardepropositie met het value proposition canvas
Ontbreekt voor jouw (toekomstige) onderneming nog een goede waardepropositie? Dan is het belangrijk om hiermee aan de slag te gaan. Een handig hulpmiddel is het value proposition canvas van Alexander Osterwalder. Met deze klantenanalyse-tool kun je systematisch in kaart brengen wat klanten willen. Hierdoor kan een productaanbod en/of dienstenaanbod gecreëerd worden dat volledig aansluit op de behoefte van de klant. Met het value proposition canvas ontwikkel je dus diensten en producten waar de klant echt behoefte aan heeft. Een belangrijk stap in het welslagen van jouw onderneming.
Ondernemersplan met het Business Model Canvas
Alexander Osterwalder is niet alleen de grondlegger van het waardepropositie canvas. Hij is vooral bekend om zijn Business Model Canvas; een innovatieve en veelgebruikte methode om een businessplan te creëren. Het canvas, ook wel BMC-model genoemd, is erg overzichtelijk, past op slechts één vel papier en groeit gemakkelijk mee met een startende onderneming. Vooral start-ups en lean start-ups maken er dankbaar gebruik van omdat het model de wendbaarheid waarborgt die belangrijk is in de startfase van je onderneming. Het BMC-model bestaat uit negen bouwstenen:
- Klantsegmenten (customer segments)
- Waardeproposities (value propositions)
- Kanalen (channels)
- Klantrelaties (customer relationships)
- Inkomstenstromen (revenue streams)
- Key resources
- Kernactiviteiten (key activities)
- Key partners
- Kostenstructuur (cost structure)
Een omschrijving van deze handige businessmodel-tool is te vinden in ons artikel Business Model Canvas. Een template van het model ziet er als volgt uit:
Wil je het formulier downloaden en zelf invullen voor je eigen bedrijf? Dat kan met behulp van het Business Model Canvas template.
Geloof me: starten is geen way of life. Het is gewoon keihard werken.
Financieel plan
Het financieel plan laat zien hoe de onderneming gefinancierd gaat worden, wat de verwachte winst en omzet zullen zijn en of het bedrijfsidee haalbaar is. Het financieel plan maakt deel uit van het ondernemersplan maar verdient het om uitgelicht te worden. Met een heldere begroting en een goede onderbouwing van de cijfers is het voor startende ondernemingen gemakkelijker om banken en andere kredietverstrekkers te benaderen voor een eventuele lening.
Rechtsvorm kiezen: BV oprichten, eenmanszaak of andere rechtsvorm?
De rechtsvorm die je kiest voor je onderneming heeft invloed op de aansprakelijkheid, fiscale voordelen en toekomst van het eigen bedrijf. Veel mensen die een eigen bedrijf starten doen dit in de vorm van een eenmanszaak. Maar de mogelijkheden zijn een stuk uitgebreider. Ook een vennootschap onder firma (vof), maatschap, commanditaire vennootschap (cv), besloten vennootschap (bv), naamloze vennootschap (nv), coöperatieve vereniging of een stichting of vereniging behoren tot de mogelijkheden. De KvK biedt een handig overzicht waarin deze rechtsvormen en hun kenmerken schematisch uiteen worden gezet.
Administratie van het eigen bedrijf op orde
De administratie is niet de grootste hobby van veel mensen die een eigen bedrijf starten. Toch hangt ook hier een groot deel van het succes vanaf. Inkomsten en uitgaven dienen goed bijgehouden te worden om de financiële positie van het bedrijf inzichtelijk te maken. Maar ook het bijhouden van betalingen van klanten, het tijdig versturen van betalingsherinneringen en het tijdig betalen van de eigen facturen zijn natuurlijk van belang. Wist je bovendien dat je ook wettelijk verplicht bent om een administratie te voeren én te bewaren voor je eigen bedrijf?
Verder zijn er specifieke voorwaarden voor zaken als de nummering van facturen, reisadministratie, bedrijfscorrespondentie en urenadministratie. De Belastingdienst organiseert startersbijeenkomsten die handig kunnen zijn bij een eerste oriëntatie op de administratie als je voor jezelf wilt beginnen.
Ondernemen is zien wat iedereen ziet en daarmee doen wat niemand anders doet.
Verzekeringen, algemene voorwaarden en andere zaken
Hou er rekening mee dat je goede algemene voorwaarden nodig hebt om de rechten en plichten van jezelf en van klanten vast te leggen. Denk ook na over verzekeringen, zoals een aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering of broodfonds en je pensioen.
Ook eventuele vergunningen (afhankelijk van je branche, regio en type onderneming), het openen van een zakelijke rekening en het opzetten van een zakelijke website zijn stappen die je niet mag vergeten. In de tussentijd kun je alvast netwerken en bekend maken dat je beschikbaar bent voor klussen en opdrachten, of dat jouw product binnenkort verkrijgbaar is.
Inschrijving Kamer van Koophandel
Heb je alle zaken die we tot nu toe hebben genoemd op orde en ben je klaar om met jouw sterke waardepropositie de markt te betreden? Dan kun je je met een unieke bedrijfsnaam inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Het binnenhalen van klanten kan nu beginnen. Daarmee begint het avontuur van het eigen bedrijf natuurlijk pas echt.
Eigen bedrijf gestart; hoe verder?
Is je eigen bedrijf een feit en ben je op zoek naar nuttige informatie om je een stap verder te helpen? Dan kunnen deze artikelen je helpen. Zorg voor een optimale klantbeleving en breng de customer journey goed in kaart met behulp van customer journey mapping. Neem ook het verkoopproces onder de loep en zorg voor een goed op elkaar afgestemde sales funnel en marketingfunnel. Ga op den duur aan de slag met de marketingstrategie van je onderneming.
Een eigen bedrijf starten betekent proberen, finetunen, vallen en weer opstaan. Maar onthoud daarbij het advies van ondernemers die je voorgingen:
Wees niet bang om te falen. Je hoeft het maar één keer bij het juiste eind te hebben.
Een eigen bedrijf starten betekent proberen, finetunen, vallen en weer opstaan. Vergaar informatie en beoordeel deze altijd op waarde voor jouw specifieke uitdagingen. En ga aan de slag!
Literatuur: Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generatie. Kluwer, Deventer Nederland.
Meer over dit onderwerp: Business Model Canvas , Business Model Canvas Template , Ondernemingsplan , Value proposition canvas , Van Start-up naar lean start-up
Golden circle
Begin met het ‘waarom’ van je onderneming met de golden circle van Simon Sinek
Confrontatie-matrix
Je SWOT-analyse is niet compleet zonder een confrontatiematrix en inzicht in strategische issues
BCG-matrix
Portfolioanalyse met de bekende question marks, stars, cash cows en dogs
Treacy en Wiersema
Waardestrategieën volgens Treacy en Wiersema en de waarde die je uitstraalt
Monique van der Linde
Journalist marketing en commercie
Monique is een gedreven onderneemster en heeft in de combinatie van haar commerciële en journalistieke achtergrond, de uitdaging gevonden om complexe marketing onderwerpen in jip-en-janneke taal uit te leggen. Daarmee maakt ze marketing toegankelijk voor een groot publiek.
0 reacties